Otevřený dopis bratřím, protestantům

09.10.2019

 Vážení věřící, milí protestanté,

dovolujeme si Vás oslovit na podnět katolického kněze, který doporučil oslovit protestanty i "zdola". Prosíme, pokud uznáte za vhodné - o rozposlání si mezi svými sbory, známými apod. My rozpošleme podobně mezi katolíky.

Srdečně Vás zdravíme. Jsme manželé Pejřimovští, kteří pořádají již asi 15 let náboženské průvody za obnovu Mariánského sloupu v Praze na Staroměstském náměstí, spolupracujeme s Mistrem P. Váňou a Společností pro obnovu Mariánského sloupu v Praze. Chceme Vás poprosit, abyste nebránili jeho znovuinstalaci a pokusíme se poněkud osvětlit důvody. My budeme podporovat důstojný památník 27 popravených, viz níže, a porozumění si navzájem. Jsme vstřícní ke kalichu na Týnském chrámu a k pomníku Mistra Jana Husa, obé na Staroměstském náměstí. Mariánský sloup a Panna Maria je pro nás, většinu mariánských ctitelů, jak duchovně, tak kulturně a historicky významný. Podobně, jako pro Vás například postava Mistra Jana Husa či 27 pánů a další.

Rozhodně se nedopouštíme nějakých zostuzení ani Mistra Jana Husa ani popravených 27 pánů atd.

Dne 12.10.2019 máme modlitební shromáždění na Staroměstském náměstí za obnovu Mariánského sloupu a srdečně Vás zveme. Zveme Vás, abyste poznali obsah našich modlitebních shromáždění. Navrhujeme společně se pomodlit. Modlíme se za Mistra Jana Husa i za 27 popravených, za vládce, za poklid, mír ve světě a smír. Prosíme, abyste nám sdělili předem - do 11. 10. 2019 , musíme s Vámi dohovořit organizaci - kdy, v kolik hodin a pod. Pravidelně se modlíme u pomníku Mistra Jana Husa i za 27 popravených po mši svaté a po modlitbách na místě strženého Mariánského sloupu. Již Ferdinand II, po rozsudku za velezradu nad 27 pány, se v době popravy za ně modlil.

Za skutečnost vyvěšení hlav 12 pánů na Mostecké věži, které nebyly hned po popravě předány rodinám, což skutečně může vyvolat "zlou krev", jsme se omluvili. Zatím ale s námi ze strany protestantů mnoho jedinců trvaleji nekomunikujete, jen proti nám vystupují někteří z Vás na Magistrátu či na ulici. Prosím, změňme to. Pohoršujeme tím.

Krátce k duchovní síle Mariánského sloupu vnímané velkou většinou mariánských ctitelů a katolíků (historické a kulturní aspekty Mariánského sloupu ponecháváme nyní na další část diskuzí):

Mariánští ctitelé znají tzv. Mariánská zjevení a proroctví. Panna Marie se zjevuje a lidi, své děti bez rozdílu vyznání, nabádá k mravnosti, poctivosti a vzájemné ohleduplnosti a láskyplnosti v životě a k tomu, abychom si vážili jejího syna Pána Ježíše Krista a dobroty Boha a jím stvořených věcí a řádu. Přeje si, abychom žili dobře. Mnohá Mariánská zjevení jsou schválena Církví svatou. Panna Maria je chápána jako Matka církve - my jsme její děti. Je člověkem v nebi, přímluvkyní u Pána Ježíše Krista. Má titul i "Paní všech národů".

My, katolíci, máme svátosti a svátostiny - jsou to zvláštní úkony, slova i předměty. Rozhodně všeobecně je známá např. svěcená voda, kterou se světí předměty, tedy jí byl posvěcen i Mariánský sloup, světí se medailonky, snubní prsteny....... Specifické úkony, slova a předměty - svátostiny a svátosti - velice v kostce - nabývají, kromě svých přirozených vlastností, ještě vlastnosti či podstatu nadpřirozeně Bohem vloženou, proto jsou to úkony, slova i věci pro nás výjimečné. Středem svátostí je svátost oltářní - proměněná hostie, Tělo Páně, viz níže.

Mariánský sloup nevnímáme jako jen kámen. Je to kámen důstojně umělecky zpracovaný a posvěcený, byly na něj sebrány, po jeho zničení, již podruhé peníze podobně, jako na Národní divadlo, sbírkou od lidí. Na vrcholu stojí socha - Immaculaty - z 1. Mojžíšovy - tedy ženy spoutávající draka zla - proto Panna Maria je ochránkyně Míru, chrání nás - dle našeho pojetí, všechny, i Vás, všechny lidské tvory - před válkami, přírodními pohromami, rozpadem rodin, nemocemi, povodněmi, drahotou, neúrodou, eutanázií, potratovostí a podobně. Neuctíváme sloup, sochy ani obrazy, ale osoby na nich zobrazené, Ježíše, Pannu Marii a Boží přátele, svaté. Takovouto úctu, kde se nejedná o lidské oběti, nejedná se o evokaci zla, magii či okultismus, ale o úctu k Bohu a prosby o dobro, je ale třeba nezneuctít.

Rozhodně v katolickém pojetí nejde o magii, zlé síly, a tedy modly, kde obětník se snaží de facto diktovat Bohu/bohu svou vůli. Někdy obětník dokonce i vědomě spolupracuje se satanskými silami. Rozhodně úcta k Panně Marii není vzýváním satana či zla. Panna Maria je navýsost důstojnou osobou, nejvyšším exorcistou. Věříme, ve své katolické víře, že Panna Maria jako snoubenka Ducha Svatého, Matka Pána Ježíše Krista, která proto, aby mohla být matkou Pána Ježíše Krista - Bohočlověka, byla počata bez poskvrny, porodila jako panna, byla spolutrpitelka v utrpeních Pána Ježíše Krista a byla posléze vzatá na nebe, kde je i se svým tělem, jediná takto z lidí (kromě Pána Ježíše Krista - Bohočlověka). Proto se může nyní za nás v nebi přimlouvat. Asi Vám není z řečeného vše vlastní. Ale chtěli jsme pouze představit zhruba naši víru, nečiníme si nárok na dokonalost. Jde o prvé přiblížení. Jste ve vyznání svých věrouk jiní. Nevíme přesně jak jiní, proto přestavujeme ve zkratce naši víru Vám. Ale v oblasti mravní i v oblasti vztahu k Bohu sdílíme, jak si představujeme, mnoho shodných přesvědčení a cílů - společně asi ctíme náboženskou úctu k Bohu - dobrému a spravedlivému soudci, mezilidskou solidaritu, společně zřejmě odsuzujeme potraty, eutanazii, pomáháme v charitě tělesně a duševně postiženým a nemocným, slabým a nechceme politické destabilizace a konfrontace, ale mír. Zkrátka, vidíme, jak protestanti, tak katolíci, ve světě a lidech obraz Pána Ježíše Krista - zmučeného našimi hříchy. To je motiv k mírnosti, pochopení, lidskosti a solidaritě. Proto pomáháme, jak Vy, tak i my katolíci, abychom zpřítomnili Jeho zde na Zemi.

To, že věříme jinak - je skutečností, to, že máme společné momenty víry a cíle, ale také. Osobně navrhujeme se tolerovat v tom, v čem se neshodujeme, a vzájemně se podporovat v tom, co máme shodné. Shodné je to, že se snažíme jít k dobru a k životu, ke křesťanské lásce. Osobně podporujeme, aby byl postaven důstojný pomník 27 popraveným, budeme se snažit zasadit o odstranění náhrobků ze židovských a křesťanských hrobů v dlažbě Prahy a jejich důstojné umístění a podobně.

Pan Václav Lamr nás napadl z antisemitismu, hloupost. Modlíme se konkrétně za jednu židovskou rodinu, která není vyznání katolického - proč ne? Za nás se modlili Židé i zdi nářku - a my jsme jim byli vděční.

Je třeba nechat svobodu věroukám a navzájem se podporovat v "tom shodném", nehádat se, protože rozdíly urovná nejpozději Pán Ježíš Kristus až přijde. Pan Václav Lamr, který především na Magistrátu reprezentuje Vás, Ty odporující protestanty reinstalace Mariánského sloupu, s určitou skupinou lidí, se projevuje i nevhodným jednáním. Během řeči zastánců Mariánského sloupu, slyšitelně a viditelně tito lidé odporovali projevy nesouhlasným hlukem i gesty a nic nepřijali. Byli dvakrát napomínáni, mrzí nás, že takto se křesťané chovají ke křesťanovi. Na obrazech transparentů pana Václava Lamra a dalších, je Panna Maria přeškrtnuta. V. Lamr odděluje význam a pojmy "křesťan a katolík", kde katolíci jsou, rozuměj, zřejmě ne-křesťané, protože jsou modloslužebníky? V. Lamr dochází dlouhodobě na katolické akce, kde by mohl promluvit na toto téma, to ale nikdy neudělal, proti vystupuje pouze na Magistrátu či na ulici. Nabízíme mu, aby tak učinil - nejen na ulici či na Magistrátu. Podporuje propojení Koptů s oslavami judaistů, ale opomíjí fakt, že právě Koptská církev velmi ctí Pannu Marii, více méně stejně, jako katolíci a pravoslavní.

Napsali jsme panu Václavu Lamrovi, že půjdeme spolu za katolickým knězem, exorcistou se poradit, jak duchovně dál. Bez odpovědi. Nekomunikuje a pouze uráží naší víru a znetvořuje historii, a tak znetvořeně obé představuje na veřejnosti. Sloup Panny Marie zhodnocuje jako znesvěcení Staroměstského náměstí. Je jen krůček k tomu, aby byly, v jeho pojetí, káceny Mariánské sloupy? Nebo aby byla zrušena katolická dogmata, svátosti a svátostiny dle katolické víry? Odsudek a škrtnutí Panny Marie částečně opírá pan V. Lamr o 3.Mojžíšovu. Zde se zakazuje zobrazování soch k uctívání soch. My vnímáme a jsme mu i řekli, že v 3. Mojžíšově šlo o uctívání pohanské, mnohdy s lidskými obětmi, pro Molocha, Baala...... Vždyť Židé sami měli posvátný předmět - schránu úmluvy, kterou velice uctívali. Nepatřičný dotek schrány úmluvy stálo lidi život. Byla - jako předmět - posvátná. Podobně i v katolické víře se jedná o proměnu předmětu na předmět až s podstatou proměněnou Boží mocí - např.: přepodstatnění hostie. Podobně, Mariánský sloup, jako posvěcený předmět "obohacený" Boží milostí, má přesah k duchovnímu dění. Připomeňme i jinde vazbu mezi předmětem a děním eschatologickým. Vazbu mezi smrtí Pána Ježíše Krista a chrámovou oponou. Předmět, chrámová opona, puká v době smrti Pána Ježíše Krista. Mění se nebe nad zemí...příroda....dění v předpeklí i na nebi.

Vazba mezi předmětem a duchovní mocí Boha zde je. A my podobu této moci uctíváme ve svátostech a i v posvěcených věcech a místech, kde se staletí lidé modlí. Na místě Mariánského sloupu probíhaly 460 let nepřetržitě modlitby. Prosíme proto, abyste měli toleranci pro nás, Mariánské ctitele. Nejsme modloslužebníci. Pokud se mýlíme v naší věrouce, opraví nás sám Pán Ježíš Kristus - v budoucnosti, při naší smrti nebo při jeho druhém příchodu. Pokud někteří snad katolíci stojí proti Panně Marii, porušují nauku Církve a destabilizují své katolictví. Prosím, není třeba se napadat v rámci věrouk. Katolická Církev vybudovala kulturu Evropy a zaslouží si nejen opovrhování a kritiku, ale i zhodnocení kladné. Za chyby v katolické církvi se omluvil nejvyšší pontifik Jan Pavel II, je urážkou tuto omluvu neakceptovat a nesnažit se o vzájemné odpuštění. Modlíme se za Vás, za Vaše životy, rodiny i věčný život a smír. Prosím, nebraňte proto obnově Mariánského sloupu a přijďte, budeme se společně modlit za Mistra Jana Husa a za 27 pánů.

K výtkám: "že jsme triumfalističti" - chceme pouze se omluvit Panně Marii a napravit to, že Sloup byl neurvale stržen. Naopak - nepochopení, především zásahem Pirátského primátora Zd. Hřiba s příkazem policejního auta na místě modliteb a brachiálního zásahu městské policie pod vedením policisty O3OO v petičním stánku, byl triumfalismem moci nad modlitbou. Prosím, pomožte nám bránit důstojnost modlitby.

Jsme katolíci, kteří chtějí žít dle víry Otců - nechceme, aby se přestala užívat obecně svátost smíření, tak, jak to je na mnoze nyní již v Německu.

Jsme katolíci, kteří vesměs přijímají do úst - a to ne proto, že bychom se chtěli nechat krmit, jak někteří v Německu říkají, ale proto, že věříme v to, že v hostii je proměněná podstata Božího Těla, a ponechány jsou akcidenty chleba - oplatky. Zde se objevuje opět vztah mezi předmětem a Boží silou. Význam proměněné hostie je bohužel vnímán i satanisty, kteří je kupují a zneužívají.

Výše uvedené jsou naše katolická a Mariánská specifika. Sdělujeme je Vám proto, abyste mohli pochopit to, co je pro nás "cestami milosti Boží". Rozhodně prosím nevnímejte jako nějaké vnucování naší věrouky, pouze bychom si přáli, abyste lépe pochopili naši věrouku a důležitost a význam Mariánského sloupu nejen pro nás, ale pro nás všechny, pro Česko i Evropu. Immaculata na Sloupu je královnou Míru. Chceme mír.

Mistr Jan Hus - byl ctitelem Panny Marie a vyzýval k její chvále slovy: "Neboť v ní je všechna milost Otce, Syna i Ducha svatého, je v ní plnost milosti pro ni samu i milost, která se vylévá na nás." Mistr Petr mu podal před smrtí přijímání, zemřel jako katolík. Veřejně neodvolal, ve zpovědi se s katolickou církví smířil. Nevíme vlastně, proč neodvolal veřejně a nezachránil si tak život.

Mezi námi leží otázka hereze. Hereze historicky vyjadřovala skutečnost, že jde o dobrovolně a tvrdošíjně zastávanou nepravdu. Ve středověku se tím mínilo učení, které popíralo některé pravdy víry. Katolická Církev herezi zjistila a světská moc její nositele (heretiky) trestala.

Hereze má ale ještě jeden, širší význam: dobrovolně a tvrdošíjně zastávanou, příp. šířenou nepravdu. Jsme následovníky Ježíše Krista, který je Cesta, Pravda a Život. Pojďme proto společně odhalovat nepravdy, které nás mnohdy zbytečně rozdělují. Je-li obtížné sejít se v oblasti náboženské, hledejme a odstraňme alespoň ty historické nepravdy, které nás zbytečně rozdělují. Bude snad možné se dohovořit, že hereze je dnes chápána jako odklon od poznané pravdy a proti němu pojďme společně bojovat.

Domníváme se, že lidé jsou v nedostatku víry v Boha a v jeho moc pro život velmi zmatení v tom, jak hledat nápravu. Není snad naší povinností, evangelíků i katolíků, raději se obrátit s prosbami k Bohu o zachování života na Zemi i o mír a dát příklad smíru?

Děkujeme za pozornost a prosíme o to, abyste nemlčeli a spolupracovali, protože zatím všechny naše pokusy navázat dialog s protestantskou stranou jsou doprovázeny - ne-komunikací. Ale ne-komunikace, neodpovědět - je typem velice agresivní odpovědi. Zvláště pak, když se dějí agresivní výpady proti věrouce katolíků na Magistrátu a na ulici pomocí policejních zásahů.

Stále věříme, že nalezneme přeci jen protestanty, kteří  s námi budou hovořit. My neboříme Vaše projevy víry, naopak, pokud můžeme, podporujeme, nebořte prosím Vy náš způsob úcty k Bohu. Děkujeme.

Ing. Mgr. Josef Pejřimovský, Ph.D.

Mgr. Mgr. Jitka Pejřimovská, Ph.D.

Immaculata - Mariánský sloup
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky