IUSTITIA OMNIBUS

Dialog s protestanty - obtíže a konstruktivní pokračování 

Z rozhovorů poznáváme, že někteří protestanté  trpí emočními a rodovými zraněními trvajícími až 400 let, někteří se domnívají, že Panna Maria je modla a její uctívání přinese nějaké zlo na Prahu. Jiní, protože Mistr Jan Hus byl ctitelem Panny Marie a modlil se k ní, jsou katolickému vnímání blíže. 

Domníváme se, že tolerance k vidění dějinných událostí již učinila kroky vpřed.  A zde děkujeme Ing. arch. T. Dittrichovi za rozhovor. 

Panna Marie jako modla, je závažnější oříšek. Tento názor vyplývá z toho protestantského pojetí, že "platí pouze to, co stojí v písmu".   Katolíci se více opírají o tradici, vnímají, že i Písmo vzniklo až za určitou dobu, tedy z tradice. To, že život Panny Marie není v Novém zákoně až tak podrobně popisován, považují za projev její skromnosti, ale znají její zjevení a zázraky k záchraně lidí, z pozice starostlivé Matky, která uzdravuje duši i tělo, chrání životy a brání slabší proti násilí a Zlu. Je naší přímluvkyní. Je proto nutné, dle našeho názoru, se nehádat, ale "společné dělat společné" a rozdílné, pokorně ponechat událostem dalších dnů. Vzájemné poznávání se nás obohacuje, a proto si zde dovolíme citovat z velice pro nás křesťanským duchem prodchnutého a krásného dopisu: 

Vážená paní Pejřimovská,
Rada Magistrátu odsouhlasila postavení Mariánského sloupu.
Tímto se začínají otevírat dveře k naplnění slov proroctví pana kardinála Tomáška z 90. let minulého století.
Je mi však nesmírně líto, že Maria, Ježíšova matka je pro nás stále důvodem rozdělení. Naše vzájemné rozdělení mezi křesťany - sourozenci v Kristu je pro mne velkou bolestí.
Vnímám, že s proměnou našich srdcí v pokoře, ve vzájemném smíření a odpuštění mezi námi katolíky a evangelikály jsme teprve na začátku. Odpuštění není jednorázový akt, ale trvalé otevírání našich srdcí našim sourozencům v Kristu a jejich přijetí i s tím, že jsou jiní. Náš nebeský Otec chce, abychom se vzájemně nesli, společně se modlili a žehnali si.
Teprve pak se naplní proroctví kardinála Tomáška: ...dokud lidé neuznají, že tehdy udělali chybu a nebudou toho litovat, nemůžeme doufat, že překonali naši nedávnou minulost a že nás tento starý hřích nestáhne dolů...
A tak nabízím a zvu: Pojďme se společně otevírat a hledat Boží vůli pro naše další kroky!
Rád bych se s Vámi sešel na společné modlitbě a na hledání Boží vůle.
Nevím však, koho z odpovědných oslovit. Ani na ně nemám kontakty.
A tak se na Vás obracím s prosbou o pomoc.
V úctě
Václav Jarolímek


Iustitia omnibus -

tolerance, jak jí chápeme

a proměna názoru 

Mgr. Hany Tonzarové, Th.D.


Toleranci chápeme, v této kauze, jako pokojné soužití upomínek naší historie v utrakvistickém kalichu na chrámu na Staroměstském náměstí, v pomníku Mistra Jana Husa, v darovaném kostele Církvi československé husitské, 
v památném místě popravených 27 pánů a v Mariánském sloupu s Immaculatou na vrcholu,
která nebyla triumfem vítězství císařských vojsk na Bílé Hoře, ale byla poděkováním za ubránění se Pražanů drancujícím švédským vojskům v r. 1648 a symbolem ukončení 30 leté války (která mimochodem začala v Praze) a nastolení míru.
!!!

Není bez zajímavosti, že dne 3. listopadu 1648 bylo ukončeno švédské obléhání Prahy, přesněji řečeno - švédské vojsko odtáhlo směrem k Brandýsu nad Labem -  a přesně za 270 let, tedy 3. listopadu 1918, byl Mariánský sloup stržen.


Co se odehrává dnes? Střetnutí o podobu tolerance. Omluvili jsme se protestantům za emoční zranění, zranění rodová a zranění krve. Násilí bylo na obou stranách, ale někde se s omluvou začít musí. 

Navrhli jsme a budeme podporovat, pokud evangelíci budou si sami přát, zbudování důstojného památníku popravených 27 pánů.


Přesto, že protestanté nepřijali Ferdinandem II jim nabízenou náboženskou svobodu, s podmínkou ale navrácení majetků, omlouváme se za určitou krutost, protože po popravě došlo k veřejnému a dlouhodobému vystavení několika hlav popravených.  Jejich rodiny je nemohly normálně pohřbít. Především toto vnímáme jako příliš tvrdé místo v historii, ale staletí a dobrá vůle dneška by měly zahojit.  

Pokud jsme dobře postřehli,  po jednání zastupitelů dne 23.1.2020 a schválení znovuinstalace Mariánského sloupu v Praze se paní Mgr. Hana Tonzarová, Th.D. - tajemnice pro ekumenu Církve československé husitské, v rozhovoru s Mistrem Petrem Váňou - vyjádřila, že jí (jim) spíše vadí podoba Panny Marie na Mariánském sloupu (Immaculata), než ona sama Panna Marie.

Na sloupu je Panna Maria - Immaculata - potírající s konečnou platností hlavu hada - satana, Zlo. To jsme slyšeli z jejich úst poprvé.  

Ani pan biskup doc. ThDr. David Tonzar, ani paní Mgr. Hana Tonzarová, Th.D. - tajemnice pro ekumenu Církve československé husitské - nenavázali věcný dialog na dopisy, které byly z naší strany napsány. 
Rétorika paní doktorky se po jednání 23.1.2020 změnila. 
Může být nadějné?

Několik poznámek: 
Církev československá husitská vzniká až po stržení Mariánského sloupu v r. 1920, přes peripetii odešlých kněží z katolické církve k pravoslaví, a poté k nově založené Církvi.  Kostel, který nyní tato církev vlastní, byl původně kostelem katolickým. Mistr Jan Hus byl velkým ctitelem Panny Marie, modlil se k ní.  Pomník Mistra Šalouna stály s Mariánským sloupem na Staroměstském náměstí společně - bez napětí a konfrontací.  Sám Mistr Šaloun protestoval proti stržení Mariánského sloupu, protože tím byla poškozena kompozice Staroměstského náměstí a i umělecké vyznění jeho pomníku. Pomník Mistra Jana Husa, byl dotován Habsburky a tento bronzový pomník, nebyl, i když se roztavovaly zvony na děla katolických kostelů za prvé světové války, roztaven. 
Ovšem policejní auto a brachiální násilí Městské policie na místě modlitebního shromáždění v červnu 2019 bylo skutečností, za kterou by se měl pan primátor  Zd. Hřib, jmenovitě pořadateli modlitebního shromáždění Ing. Mgr. Josefu Pejřimovskému, PhD., 
omluvit.    
Výtky, ohledně nerozvázání smluv, které měl učinit na základě rozhodnutí zastupitelstva - samosprávy Ing. Jan Wolf, se nám jeví neopodstatněné. Na náš dotaz jsme dostali jednoznačnou odpověď Magistrátu, že samospráva nemá kompetenci tento akt jednostranně učinit.  Varovala před tímto krokem i prof. H. Válková. 
V diskuzi zaznívalo mnoho kusých informací, mnohdy ne-pravdivě propojovaných do historických vazeb, s mnoha subjektivními názory a ze strany protestantů de facto k napadání podoby katolické víry, a  podobně. 

Faktem stále zůstává, že katolíci mají svůj význam v dějinách Čech, vzpomeňme sv. Vojtěcha, sv. Ludmilu, sv. Zdislavu, sv. Anežku Českou, sv. Václava, Karla IV. a že je spravedlivé ( ve smyslu iustitia omnibus), aby Mariánský sloup na Staroměstském náměstí stál. Faktem také je, že tak mnohokrát osočovaní Habsurkové jsou Přemyslovci, kteří se významně podíleli na dnešní podobě Pražského Hradu a na mnoha dalších stavbách v Praze. I tzv. Rudolfínské sbírky byly sbírky Habsburka. Sociální reformy Marie Terezie byly reformy ženy, císařovny z rodu Habsburků.
Je třeba na ně nahlížet objektivně. Je třeba si uvědomit, že Karel I., poslední Císař monarchie, je blahoslavený a žil mravným životem. Umírá v aboslutní chudobě. Na smrtelné posteli se modlil i za Čechy. 

Již jen proto, že Mariánský sloup je považován za třetí nejstarší sloup, že byl v Čechách prvým sloupem a je předlohou všech ostatních českých barokních mariánských sloupů a že byl současně ukazatelem astronomického času, kdy vrhal stín v poledne na pražský poledník, má právo na Staroměstském náměstí stát. Mohla by nějaká nová skulptura toto vše reprezentovat? - historii, autenticky vyspělost kultury a technické dovednosti Čech? A v ne poslední řadě statečnost Čechů a židů - Pražanů proti přesile vojska? 

Tolerance je: "jinakosti zde, na Staroměstském náměstí, všech historických a kulturních proudů jsou pravdivou výpovědí, krásou, a 

symbolikou vzájemného pokoje a pokory". 


Katolíci jsou a byli součástí českého národa a obyvateli Prahy, obětovali životy v boji za vlast a zažili v tomto státě, zejména za husitských válek, stavovského povstání 1618-20 a dokonce i po vzniku Československa řadu pronásledování, útisku a urážek. Byl zbourán nejen Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze, ale celá řada křížů a soch sv. Jana Nepomuckého.

Tolerance a smíření není jednostranná záležitost. I katolíci si zaslouží úctu. Byli v této zemi uráženi a ponižováni, bojovali za tuto zem a její svobodu, i oni proto mají nárok na to, aby jim byla dána satisfakce a jako takovou požadují obnovu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

Katolíci již umístili kalich na Týnský chrám na Staroměstském náměstí, , ve smyslu ekumenismu,
 

na připomínku, že to byl svého času kostel husitský a na znamení smíru. Souhlas protestantů s obnovou Mariánského je nejen vhodný, iustitia omnibus, ale sloup je krásným příkladem vzájemné tolerance a úcty. 

Požadování tolerance z jedné strany a upírání tolerance druhé straně není tolerance ani demokracie, ale začátek totality.


Prim. Zd. Hřib a jeho vidění "tolerance" 

Když hovořil po přehlasování svých návrhů dne 23.1.2020 prim. Zd. Hřib o ukončení období "tolerance", nemohlo se nám mnohým nevybavit období "jeho tolerance s policejním autem" na místě, kde bylo řádně ohlášené modlitební shromáždění. Organizátor byl panu primátorovi v dosahu - Ing. Mgr. J. Pejřimovský, PhD. 

FOTOGALERIE

Diskuze

Z modlitebního shromáždění 3.11.2019, za obnovu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí - si poslechněte přednášku prof. PhDr. Ing. Jana Royta, Ph.D. , na stránkách Petra Váni. 

Další fotogalerie ze Staroměstského náměstí 12. října 2019

autor fotografií Valentin Papazian 

Drazí přátelé v Kristu a Panně Marii, srdečně Vás zdravím. Posílám pozdrav do Vašich domovů a myslím na milióny lidí, kteří své domovy opouštějí pro velikou nouzi nebo válku nebo naplnění iluzemi o snadnějším životě, ale tyto iluze se jim velmi často hroutí. Jejich osud nás znepokojuje, jak jim pomoci? Panna Maria, která se v letech 1945 - 59...

Reflexe

17.10.2019

Milí přátelé, děkuji panu Dr. Josefu Pejřimovskému za možnost sdílet s Vámi pár myšlenek. Nemoc mi zabránila jít celý pochod, pročež jsem doma sledoval přímý přenos ze svatovítské katedrály - poslední rozloučení s velkým Čechem, který svým nádherným hlasem zasáhl a oblažil miliony srdcí nejen v naší vlasti a Evropě, ale i v celém světě - národním...

Obnova Mariánského sloupu v kontextu nejstaršího stojícího chrámu Staré Prahy na původním slovanském osídlení pod ochranou UNESCO - kostela sv. Michaela Archanděla "BRAINSTORMING" pro jednání u primátora HMP - MUDr. Zdeněk Hřib, 18/6/2019, partneři: Ing. Jiří Pavel Pešek (ECSSU), česko-rakouský občan pan Viktor Kraus, pravoslavný kněz P. Libor...

Nesmírně si vážím Vámi živenou iniciativu obnovy Mariánského sloupu. Nejde jenom o historický artefakt postavený z vděčnosti za milost a "pomoc shůry". Víme, kolik soch a obrazů Matky Boží v různých místech světa roní slzy a dokonce i krvavé. Někdy jde i o nepatrný obrázek zalisovaný v plástu, z něhož vytéká olivový olej. O čem svědčí tyto zázraky?...

"Kříž smiřuje, sloup rozděluje", ",Nechceme sloup potupy," "Pietní místo nerušte sloupem", Deuteronomium16:22 (citace ) atd. S těmi hesly jsme stáli na místě sloupu

Jako program rekatolizace Evropy je některými evangelíky charakterizována symbolika Mariánského sloupu, který byl již od 17. stol. považován za duchovní střed Evropy. Samotná socha i obraz Panny Marie Rynecké byly někdy v této souvislosti označovány jako Palladium Evropy. Svědčí o tom rytina, vytvořená v roce 1661 podle obrazu Karla Škréty....

REVITALIZACE historického dědictví STAROMĚSTSKÉHO NÁMĚSTÍ

REVITALIZACE historického dědictví STAROMĚSTSKÉHO NÁMĚSTÍ

Obnova Mariánského sloupu v kontextu nejstaršího stojícího chrámu Staré Prahy na původním slovanském osídlení pod ochranou UNESCO - kostela sv. Michaela Archanděla

"BRAINSTORMING" pro jednání u primátora HMP - MUDr. Zdeněk Hřib, 18/6/2019, partneři:

Ing. Jiří Pavel Pešek (ECSSU), česko-rakouský občan pan Viktor Kraus, pravoslavný kněz P. Libor Halík, zástupce seniorů za obnovu Mariánského sloupu JUDr. Bohuslav Maxa

I. Premisa - nové skutečnosti

Legitimní účast MHMP v procesu ochrany národního i světového dědictvíje v plném souladu:

1/ s prohlášeními aktuální vládnoucí garnitury MHMP o politické vůli vykoupit unikátní národní i evropskou památku světového dědictví UNESCO - chrám sv. Michaela Archanděla od vlastníka (Jerri Nowikovsky) a s deklarovanou ochotou řady minulých i současných představitelů MHMP smírně vyřešit 100-letý spor o obnovu Mariánského sloupu. Obě kauzy představují dvě strany téže mince;

2/ s povinností MHMP pečovat o kulturní dědictví podle zákonů ČR a mezinárodních úmluv a norem;

3/ se závaznými sliby ministra kultury A. Staňka:

a/ z 16/5 t.r. (tzv. "Nepomucká dohoda") podpořit prohlášení unikátního komplexu bývalého kláštera servitů s centrální dominantou nejstaršího stojícího chrámu na původním slovanském osídlení v samém srdci Staré Prahy (první staroměstský hřbitov) - kostela SMA- za NKP.

b/ o plné součinnosti všech složek MK ČR s MHMP (již v dopise Ing. J. P. Peškovi z 12/3/2019);

4/ s oficiálním slibem premiéra ČR A. Babiše (UK ČT, 29/5/19) vložit do obnovy památek 75 mld Kč;

5/ s cca 33 000 podpisy občanů podporujících obnovu Mariánského sloupu včetně konsensuálních postojů nekatolických křesťanských denominací - včetně oficiálních autorit: prorektor UK Jan Royt, ex-ředitel SÚPP Josef Štulc (evangelík), farář Čsl. církve husitské Rudolf Valenta (8/6/19 za přítomnosti svého katolického bratra P. Tomáše Holého mj. recitoval nádhernou modlitbu Mistra Jana Husa k Panně Marii),...

6/ s plně konsensuálním postojem katolických křesťanů k Šalounovu pomníku Mistra Jana Husa (mimochodem kdysi tvrdě kritizovanému J. V. Myslbekem) a jejich vstřícným gestem navrácení zlatého kalicha jako symbolu husitského krále Jiříka z Poděbrad do niky v průčelí Týnského chrámu,..

7/ se žádoucím usmířením iracionálních konfesních rozporů návratem ke společným kořenům z doby před rozštěpením původní jednoty Katolické církve (katholikos = universální = všeobecný) - za vlády Otce vlasti císaře Karla IV., kdy země Českého království dosáhly největšího rozmachu a Praha byla hlavním městem Evropy určujícím vývoj architektury a umění. Tímto společným svorníkem jednoty křesťanů byla ikonická podoba zázračného obrazu Madony Rynecké (cca 1404), jež později klíčovým způsobem ovlivnila historii Prahy i celého Království (1648), a stala se mezinárodním symbolem "Ochránkyně sídel";

8/ s ekonomicko-turistickým zájmem Prahy - projekt spojení votivního (nikoli morového) Mariánského sloupu s obnovou chrámu SMA (jako důstojného stánku pro vystavení originálu obrazu Madony Rynecké k veřejnému uctívání) vyvolá další masivní příliv poutníků-turistů do metropole, a tak přinese lukrativní užitek městské (i státní) pokladně; před několika lety činil oficiální podíl turistiky na příjmech HMP cca 60%; jen do prvního barokního kostela - Panny Marie Vítězné ("U Jezulátka") - ročně přicházejí 2 miliony návštěvníků, kteří využívají ubytovacích, stravovacích, dopravních atp. služeb..

9/s prestižním oceněním primátora, který jako první muž města plně pochopil a úspěšně splnil roli sjednocujícího mírotvorce, narovnal historické křivdy, přispěl k usmíření residuálních nepochopení, významně posílil renomé Prahy v mezinárodním prostoru a otevřel cestu k opětovné záchraně naší vlasti před blížícím se nebezpečím válečných, ekonomických či ekologických katastrof..

II. Demytologizace tzv. kauzy Mariánského sloupu

Klíčovou podmínkou sine qua non moudrého konsensuálního řešení sporů je odstranit všechny nepravdivé historické balasty, které živí nešťastná nedorozumění a zhoubné emocionální resentimenty, dialog důsledně racionalizovat a očistit od fanatických ideologických nánosů.

Společným smírným a sjednocujícím symbolem všech konfesí i všech lidí dobré vůle je nádherný ikonický obraz Madony Rynecké (cca 1404) jenž se v roce 1648 stal nástrojem záchrany životů a majetků obyvatel Starého a Nového Města pražského za dramatických válečných okolností, kdy Panna Maria vyslyšela úpěnlivé prosby Pražanů z pravého břehu Vltavy o odražení invaze 18.000 švédských žoldáků generála Koenigsmarcka po jejich úspěšném dobytí (díky zradě) Pražského hradu a Malé Strany. Hrdinské činy improvizované domobrany vedené P. Jiřím Plachým (jezuitský kněz z Klementinské koleje) a staroměstským purkmistrem Mikulášem Turkem (za zásluhy v boji na Karlově mostě s ikonou Madony Rynecké na hrudi byl pochován v chrámu SMA) zabránily Švédům vydrancovat pravobřežní pražská města. P. Plachý dal v boji Panně Marii závazný slib, pomůže-li obráncům odrazit útok Švédů, postaví jí uprostřed Staroměstského rynku výjimečný pomník. Mariánský sloup proto není sloupem morovým, nýbrž votivním ("de voto" = podle slibu).

Madona Rynecká se tak stala symbolem Mater Domus - Matka, ochránkyně příbytků a sídel v celo-evropském kontextu - viz ilustrace k univerzitním tezím Bedřicha Valdštejna (1660): "Škrétova mapa Evropy" znázorňuje poutníky v uctivé modlitbě před ikonou Madony Rynecké v Mariánském sloupu. Zázračný obraz je unikátním "srdcem" Sloupu, nádherné umělecké schránky pro vzácný obsah, který se stává duchovním středem Evropy: Evropané prosí svou nebeskou Matku o záchranu svých životů, domovů a majetků..

(Navíc má Sloup astronomickou funkci gnomónu definujícího pražský poledník a podle výpočtů jaderných fyziků je zároveň i hypotetickým těžištěm Evropy). Vezmeme-li v úvahu trigon kostelů, vymezujících prostor Staroměstského náměstí, s centrální pozicí Sloupu, dospíváme k symbolice vykoupení člověka (Nejsvětější Trojice a Panna Maria - Spoluvykupitelka). V týchž intencích hlubokých smysluplných symbolů tvořil Karel IV. Nové Město pražské - jako Nový Jeruzalém.

Tato věcná fakta pak dávají slovům racionálního vojáka a pragmatického politika - sjednotitele Německa a jeho prvního kancléře Otto von Bismarcka důvěryhodný a závažný náboj: "Kdo ovládne Bohemii, je pánem Evropy"..

III. Historické paralely - reálná pomoc fyzické Matky Boží a nebeské Matky naší Panny Marie (mj. v bojích proti osmanským invazím do Evropy):

a/ Lepanto (svátek Panny Marie růžencové, 7/10/1571)

b/ Bělehrad (San Giovanni Capistrano, 22/7/1456)

c/ Vídeň (Jan III. Sobieski, Beato Marco di Aviano, 12/9/1683)

d/ známý zázrak na řece Marně (I. Světová válka, Panna Mariazastavila- podle svědectví německých vojáků

- statisícové invazní armády postupující na Paříž, opět na svátek Jména Panny Marie 5-12/9/1914)

e/ dokonce i generalissimus Stalin v nejvyšší nouzi "opustil" Marxe, Engelse či Lenina, a na výzvu libanonského mnicha Eliáše nechal obnovit kult Madony Kazaňské, a tak zachránil Sankt Petěrburg (Leningrad), Volgograd (Stalingrad)a Moskvu před totálním zničením hitlerovskými agresory a obrátil vývoj války...

***

Dlouholetá duchovně kulturní válka v srdci Prahy o záchranu židovsko-křesťanských kořenů společné evropské civilizace, symbolizovaná zápasem o nejstarší staroměstský chrám, sv. Michaela, a Mariánský sloup dovoluje konstatovat, že v Praze se bojuje o IDENTITU DUŠE EVROPY. Ve světle historických zkušeností a aktuální neutěšené světové situace zvyšujícího se napětí, včetně rizika regionálních i globálních vojenských konfliktů, se postoj plný důvěry v mateřskou pomoc Panny Marie - Ochránkyně domovů a sídel - jeví jako mimořádně racionální a naléhavý apel.. Nebo snad někdo může s absolutní jistotou zaručit, že Praze - a celé naší rodné zemi - žádné nebezpečí nehrozí?

Ing. Jiří Pavel Pešek, ECSSU, člen Řádu rytířů SMA

Praha 18. června 2019Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores.

Immaculata - Mariánský sloup
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky